Roses de Sant Jordi més enllà de la Diada

El Mercat de Flor i Planta preveiem un descens del nombre de roses que es distribuiran, tot i que esperem que empreses i comerços en regalin el divendres i dissabte i que el bon temps n’afavoreixi l’adquisició als llocs turístics.

Uns 6 milions d’unitats és la quantitat de roses que el Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya considerem que es vendran la propera Diada de Sant Jordi. Una xifra una mica per sota de la dels últims anys, en què s’arribava als 7 milions, donada pel fet que quan la Diada s’escau en diumenge, es deixen de distribuir moltes roses de les que habitualment es regalen en dies laborables en botigues i llocs de treball.

Celebrar Sant Jordi en diumenge és molt popular, i de ben segur omplirà carrers i places de gent, fent que floristes i parades ambulants venguin força roses. No obstant això, la distribució en general se’n ressentirà lleugerament a la baixa pel fet de tractar-se d’un dia festiu. “Les empreses i comerços que tradicionalment adquireixen roses per regalar als seus empleats i clients, deixen de fer-ho, i això vol dir una baixada d’entre el 10 i el 15% del total de roses que es regalen”, assegura Sito Vilarrubla, president del Mercat de Flor i Planta i majorista de flors des de fa prop de 35 anys. “Val a dir, però, que ja hi ha alguna empresa que per no perdre la tradició avança el regal de la rosa de Sant Jordi al divendres i manté així el detall amb els seus empleats”, apunta tot desitjant “que cada cop en siguin més que ho facin!”

Roses vingudes d’arreu

La majoria de roses que es subministren aquests dies són de la varietat Freedom, originàries d’Equador i Colòmbia, que per les condicions de conreu en altiplà, són roses de gran presència, tiges llargues i capolls grossos, i força durabilitat. Després també hi ha varietats de roses originàries d’Holanda, com la Red Naomi, de flor rodona i grossa. Les roses conreades a Catalunya suposen només el 10% del total que es vendran per Sant Jordi, ja que l’alta demanda concentrada en un dia fa que els comercialitzadors s’hagin de proveir de roses d’altres regions del món.

La qualitat té un preu

Pel que fa al preu de venda de la rosa, oscil·larà en dependència de la seva qualitat i forma de presentació. Partint que el consumidor desitgi una rosa de qualitat, ben tractada a floristeria i que es pugui mantenir en aigua entre 7 i 10 dies, ha de comptar que li costarà 5€ o 6€ si la vol només amb l’espiga dins una bossa. Si busca que porti algun complement, alguna ornamentació especial, ha de considerar altres preus, 10€ amb un bon embolcall, i des de 15 o 20€ podrà comptar amb una rosa exclusiva, acompanyada d’un vidre o ceràmica que li facin de gerro, o en un arranjament artístic que la farà única.

Per a valorar-ne la qualitat, cal tenir en compte que la tija de la rosa sigui prou llarga, robusta, i que la poncella es mantingui ferma, compacta i amb un lleuger punt d’obertura. Un cop regalada, és important que s’hidrati de seguida, ja que tenir-la molta estona fora de l’aigua la pot perjudicar i fer que se’ns marceixi més de pressa.

Amb la rosa… un bitllet de la Grossa!

Aquest any, com a novetat, amb les roses que es comprin en una floristeria es podrà adquirir també una butlleta de La Grossa de Sant Jordi, un sorteig extraordinari en motiu dels 30 anys de Loteria de Catalunya, de dinàmica i estructura similar a La Grossa de Cap d’Any. El Gremi de Floristes n’és entitat operadora, de manera que a les floristeries agremiades se’n podran comprar bitllets per complementar així el regal de la rosa.

 

QUATRE XIFRES SOBRE LA ROSA:

Previsió vendes: Al voltant de 6 milions d’unitats

Origen:        Catalunya: 10%

Equador/Colòmbia: 60%

Holanda: 15-20%

Espanya: 10-15%

Altres: 2%

Varietats: Freedom (Equador), Red Naomi (Holanda), Red Eagle (Holanda), Samurai (Catalunya), Lovely Red (Catalunya), Red Monarch (Catalunya)

Colors: Vermella (80%) blanca, groga, rosada, taronja, blava tenyida, rainbow, blaugrana…

 

Share on Facebook10Tweet about this on TwitterShare on Google+0Email this to someoneShare on LinkedIn0Pin on Pinterest0