El consum de roses per Sant Jordi disminuirà a causa de l’alta fiscalitat

El Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya preveiem la comercialització d’al voltant de 6 milions de roses el proper 23 d’abril, un 15% menys que en anys precedents.

Sant Jordi és una de les principals campanyes per a floricultors, majoristes de flor, i en última instància, sobretot, floristes. La tradició porta a què en aquests dies la venda de roses i rosers sigui molt elevada, tot i que els volums de comercialització s’han reajustat a la baixa en els darrers dos anys. Enguany el principal punt de distribució de flor i planta del país, el Mercat de Flor i Planta Ornamental de Catalunya, estima que les vendes de rosa tallada es quedaran en només 6 milions d’unitats, molt per sota dels 7 milions als quals s’havia arribat en anteriors campanyes.

I és que el que no havia aconseguit la crisi econòmica ho ha fet la política fiscal i tributària del Gobierno, que fa 19 mesos va incrementar l’IVA en el comerç de flors i plantes en un 13%, passant aquests productes de l’IVA reduït del 8% al general del 21%. “Això ha fet que molts col·lectius i associacions que compraven roses per a regalar hagin deixat de fer-ho. Són consumidors finalistes, que no es poden desgravar l’IVA, i assumir un diferencial del 13% respecte el 2012 els és molt difícil”, explica Jordi Rodon, president del Mercat de Flor. “Afortunadament el regal de la rosa és una tradició molt arrelada, però la fiscalitat a la qual està sotmès el nostre sector també hi ha passat factura”, remarca. Així mateix, cal destacar també l’increment del recàrrec d’equivalència al qual estan sotmesos alguns comerciants, que grava la transmissió intersectorial de flor i planta amb un 3% més.

Rosa fresca i de qualitat

Dels 6 milions de roses que es comercialitzaran aquests dies, un 15% són de producció local, cultivades majoritàriament al Maresme. Aquestes roses de Km.0 són principalment de les varietats vermelles Samurai, Lovely Red i Red Monarch, les més populars a la zona. Seran les roses més fresques, ja que de mitjana es cullen vuit dies abans de Sant Jordi, i estan en cambra frigorífica només el temps necessari per a que la seva hidratació sigui òptima i les faci prou fortes per aguantar fins a més de deu dies després de la diada.

La gran demanda però, fa que una part important de les roses de Sant Jordi provinguin de fora les nostres fronteres, havent passat pels pertinents controls de qualitat corresponents. Així, un 40% són roses provinents de Colòmbia i Equador (de la varietat Freedom, bàsicament), un 25% d’Holanda (roses Grand Prix i Red Naomi), i un 10% d’Àfrica. A més, hi ha un 10% més que ve del País Valencià i Andalusia.

La rosa “catalana” i els rosers

Les roses més demandades seran com cada any les vermelles, amb un 80-85% de les vendes previstes, i les de color es quedaran en un 15% del total, essent les blanques, grogues i roses les més sol·licitades. De colors però, n’hi ha per tots els gustos, i així es poden trobar roses taronges, multicolors, tenyides de color blau, serigrafiades amb escuts i banderes segons el gust, i també roses que de manera natural tenen els colors groc i vermell de la Senyera.

En tots els casos, es valora especialment que la rosa tingui la tija llarga, robusta, i que la poncella es mantingui ferma i amb un lleuger punt d’obertura. Un cop regalada, és important que s’hidrati de seguida, ja que tenir-la molta estona fora de l’aigua la pot perjudicar i fer que se’ns marceixi més de pressa.

D’altra banda, també es fan un lloc en les vendes d’aquests dies els rosers, sobretot les varietats de flor petita i perfumades, que es poden vendre en test, en gerros de vidre i en presentacions originals. La seva perdurabilitat fa que cada vegada hi hagi més consumidors que l’elegeixin com a alternativa, o complement, a la rosa clàssica.